درس دوم( UseCase view)

در این درس به معرفی UseCase view ، اولین view از view های Rational Rose که در سمت چپ این نرم افزار در زمان اجرا قرار دارد می پردازیم .برای اینکه ما با UseCase view کار کنیم و به راحتی آن را درک کنیم باید سه مفهوم را بدانیم . مفهوم اول خود UseCase است ، دومین مفهوم ، مفهوم سناریو و سومین مفهوم Actor است که هر یک را توضیح خواهیم داد .UseCase : UseCase در واقع عبارت است از هر سرویسی که سیستم در اختیار کاربران قرار می دهد . شکل آن در نمودارهای UML مانند شکل زیر است .

usecase
 سناریو : سناریو در واقع متنی است که فعالیتهای UseCase را بطور کامل شرح می دهد . هر سناریو دارای استانداردهایی است که آنها را در درس اول(سناریو) با مثال توضیح داده ایم . Actor : هر کس که با UseCase کار می کند یک Actor است . Actor ها کسانی هستند که اطلاعاتی از UseCase دریافت می کنند و اینکه اطلاعاتی به آن تزریق می نمایند . شکل Actor در نمودارهای UML مانند شکل زیر است .

Actor
 در واقع ما در UseCase دیاگرام عمدتاً با سناریوی مربوط به به هر UseCase و Actor های مرتبط با آن سرو کار خواهیم داشت .هدف UseCase دیاگرام چیست ؟ همان گونه که قبلاً گفته شد ما در نمودارهای UseCase به دنبال نیازمندیهای کاربران هستیم پس ابتدا باید کاربران را تشخیص دهیم در قدم بعد باید بدانیم هر کاربر از سیستم چه می خواهد . در UseCase دیاگرام هدف ما مستند سازی همه آن چیزی است که سیستم به کاربران خود ارائه می دهد . در واقع UseCase دیاگرام نقطه ورود یک سیستم است ، از آنجا مسئله تحلیل می شود و سپس در اختیار طراحان و برنامه نویسان قرار می گیرد. UseCase دیاگرام در عین سادگی یک دید کلی نسبت به آن چه در سیستم انجام می شود را نشان می دهد به همین خاطر قابل درک برای کاربران خواهد بود . لذا تحلیل گر سیستم می تواند برای بیان شناخت خود از سیستم و انتقال مفاهیم به کاربران از این نمودار استفاده کنند . در نمودارهای UseCase ما بایدActor ها و UseCase ها و همچنین روابط مابین آنها را مشخص کنیم ، اینها در واقع سه عنصر تشکیل دهنده UseCase دیاگرام می باشند .اهداف تهیه UseCase ها :1)     با نگاه به UseCase ها میتوان فهمید چه عملیاتی توسط سیستم باید انجام شود 2)     تعیین محدوده سیستم در حال توسعه 3)     ابزاری هستند جهت تست سیستم

4)     مبنائی جهت تهیه راهنمای کاربران

فایل pdf درس دوم

  
نویسنده : ali gooliof ; ساعت ۳:۳٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٢/۱