جای خالی وب سایت های ایرانی در فهرست ٢٠٠ سایت برتر جهان

وب سایت های ایرانی نتوانسته است توجه مخاطبان و کاربران داخل کشور را به خود جلب کند.

جای خالی وب سایت های ایرانی در فهرست ٢٠٠ سایت برتر جهان

● پر بیننده ترین وب سایت ها در ایران،خارجی است!
جدیدترین آمارهای اعلام شده در وب سایت الکسا که یکی از مهم ترین و معتبرترین سایت های رصدکننده اینترنتی می باشد، حاکی از آن است که وب سایت های ایرانی نتوانسته است توجه مخاطبان و کاربران داخل کشور را به خود جلب کند و از میان ١٠ وب سایت برتر مشاهده شده در داخل کشور، ٧ مورد در خارج کشور و توسط کمپانی های خارجی راه اندازی شده است. این نکته می تواند نشانگر بی اعتمادی کاربران ایرانی به تولید محتوای وب سایت های ایرانی یا ناکافی بودن خدمات وب سایت های ایرانی و درک نادرست از نیازهای کاربران ایرانی در فضای وب باشد.براساس این آمار، ١٠ وب سایت پربیننده اینترنتی در ایران به ترتیب عبارت است از:یاهو، گوگل، بلاگفا، راپید شر، کلوب، میهن بلاگ، ام اس ان، بلاگر، مایکروسافت، یوتیوب.براساس این گزارش، از میان ٢٠٠ وب سایت برتر مورد مشاهده کاربران ایرانی، بیش از ۵٠ وب سایت خارجی در رتبه های بالا قرار دارد. این در حالی است که در میان ٢٠٠ وب سایت برتر جهانی نیز نام هیچ وب سایت ایرانی دیده نمی شود و بالاترین رتبه یک سایت ایرانی در مجموعه رنکینگ جهانی متعلق به وب سایت بلاگفا با رتبه ٢٧٢ است و بعد از آن هم یک بلاگ سرویس دیگر ایرانی به نام میهن بلاگ رتبه ٩۶١ جهانی را کسب کرده و سایت پرشین بلاگ دات آی آر با کسب رتبه ٢٠٣۴ در جایگاه سوم ایستاده است. در این میان، سایت پرتال ملی ایران iran.ir رتبه ۵۶٣٠٣ جهانی را از آن خود کرده است و خبرگزاری فارس رتبه ٢۴۴٧ . بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که وبلاگ سرویس ها همچنان بزرگ ترین مزیت نسبی ایرانیان در محیط اینترنت به شمار می رود و در این میان دانشگاه های کشور که باید بیشترین محتوا را تولید کنند، جایگاه پایینی را به خود اختصاص داده اند.جالب است بدانید که برخی از وب سایت های مشهور ایرانی در رتبه بندی جایگاه های زیر را به دست آورده اند:
▪ بلاگ اسکای ١٢
▪ دانشگاه پیام نور ١٣
▪ مرکز آزمون دانشگاه آزاد ١۵
▪ پرشین بلاگ ١۶
▪ خبرگزاری فارس ٢٣
▪ تبیان ٢۴
▪ ایسنا ٣٢
▪ صدا و سیما ٣۴
▪ پارسیک ٣٩
▪ مهر ۵٢، فردا ٧٧
▪ ایرانسل ٩٩
● پربیننده ترین وب سایت های جهان
پربیننده ترین وب سایت های جهان نیز به ترتیب رتبه عبارتند از: یاهو، یوتیوب، لایو ویندوز، گوگل، ام اس ان، مای اسپیس، ویکی پدیا و اورکات.جالب است بدانید که نسخه های مختلف گوگل در فهرست ٢٠٠ وب سایت اول جهانی، ٢٨ جایگاه را اشغال کرده است .در میان ٢٠٠ وب سایت برتر جهانی هیچ وب سایت ایرانی حضور ندارد، وقتی حتی دامنه دات کام ایران (Iran.com) در اختیار دستگاه های ذی ربط ایرانی نیست، می توان حدس زد که وضعیت سایر وب سایت های ایرانی چگونه است.نگاهی به ١٠ وب سایت پربیننده در ایران نشان می دهد که تمام این وب سایت ها متعلق به شبکه های اجتماعی مجازی است که خدمات رایگان به کاربران ارائه می دهد.این سایت ها فضایی رایگان برای اشتراک گذاری فایل ها، گفت وگو و انتشار دیدگاه ها ارائه می کنند.
● رتبه در گوگل
اصولا رتبه یک سایت در موتورهای جست وجو به عنوان یکی از استانداردهای وب سایت تلقی می شود. اگر وب سایتی در جست وجوی چند کلمه کانونی محتوای تولیدی اش در موتور جستجوی گوگل جزو ١٠ رتبه اول قرار نداشته باشد، شانسی برای دیده شدن در اینترنت ندارد. کاربران عادت دارند در هر جست وجو همان صفحه اول را ببینند و در صورتی که نتیجه نگرفتند کلمه یا عبارت دیگری را جست وجو کنند به خصوص در فضای وب ایرانی که کاربران عادت دارند به جای درج مستقیم آدرس وب سایت مورد نظر خود، از طریق موتورهای جست وجو به سراغ سایت ها بروند. پس اگر سایت شما با جست وجوی عنوان اصلی یا کلمات کلیدی آن در فهرست ١٠ نتیجه اول گوگل قرار نداشت، آن سایت دچار مشکل است و احتمالا بازدیدکننده چندانی ندارد.
● تعیین رتبه سایت شما در اینترنت
سایت های متعددی در اینترنت وجود دارد که شما به وسیله آن ها می توانید رتبه سایت خود را در فضای اینترنت به دست بیاورید. به عنوان مثال سایت www.websitegrader.com یکی از قدرتمندترین وب سایت هایی است که می تواند رتبه و جایگاه وب سایت یا وبلاگ شما را در فضای اینترنت مشخص کند.
● لینک های ورودی و خروجی
یکی دیگر از مهم ترین عوامل رتبه بندی سایت ها از دیدگاه موتورهای جست وجو تعداد لینک های ورودی و خروجی هر وب سایت است. محبوبیت لینک یکی از باارزش ترین فاکتورهایی است که در تعیین رتبه سایت در موتورهای جست وجو نقش تعیین کننده ای دارد. محبوبیت یا ارزش یک لینک با تعداد آن و مهم تر از آن کیفیت لینک های داده شده به یک سایت تعیین می شود.در گذشته ارزش گذاری و رتبه بندی سایت ها براساس کلمات کلیدی مورد اشاره و متا تگ ها و پس از مدتی اصل کلمات متن بود تا این که به دلیل نواقص کار و حقه های فراوانی که طراحان سایت می زدند به این فکر افتادند تا تعداد و کیفیت لینک هایی را که به یک سایت داده می شود، به عنوان ملاک رتبه بندی در موتورهای جست وجو قرار دهند. لینک ها از نظر فنی به ٣ دسته تقسیم می شود:
١) لینک وارد شونده یا inbound link: لینک هایی است که به سایت شما اشاره می کند.
٢) لینک های خارج شونده یا outbound link: لینکی روی سایت شما که به سایت دیگری اشاره می کند.
٣) لینک دوجانبه یا reciprocal links: شما به سایتی لینک می دهید و آن سایت هم متقابلا به سایت شما لینک می دهد.اولین و مهم ترین لینک، دسته اول یعنی واردشونده است که هرچه تعداد و کیفیت آن بالا رود، رتبه سایت بالاتر خواهد رفت. دلیل این رتبه هم واضح است. چون دیگران به این دلیل که سایت ما ارزش خواندن یا توجه را دارد، به سایت ما لینک داده اند. لینک های متقابل می تواند محبوبیت سایت شما را بالا ببرد؛ فقط در صورتی که لینکی که شما می دهید و تبادل لینکی که انجام می دهید با سایتی باشد که رتبه بالاتری از شما دارد وگرنه تاثیر چندانی نخواهد داشت. با این توضیحات آشکارا می توان گفت با لینک هایی از دسته اول می توان به طور موثری به این هدف دست یافت؛ ولی از چه راه هایی؟
١) فهرست ها یا directories: این ها یک سری فهرست طبقه بندی شده از سایت هاست که به صورت های مختلف و به نام های متنوعی وجود دارد. شما می توانید با ثبت سایت خود به لینکی ارزشمند از این سایت ها به سایتتان دست پیدا کنید.
٢) محتوای برتر: فرض کنید که مطلبی را در سایتتان قرار داده اید و منتشر کرده اید که دیگر سایت ها به لحاظ ارزشی که برای آن قائل شده اند به آن لینک داده اند، این مورد مهم ترین و با ارزش ترین راه برای به دست آوردن لینک های واردشونده است.
● چرا سایت های ایرانی در رنکینگ جهانی وب جایی ندارد؟
البته طرح چنین سوالی در کشوری که از نظر شاخص های دیجیتالی رتبه اول از آخر را کسب کرده است، کمی خنده دار به نظر می رسد. اما برخی آمارها و گزارش های مستند که اتفاقا در روزنامه خراسان نیز منتشر شده است، می تواند دلایل چنین رخدادی را آشکار کند:در ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب، سایت اینترنتی این بزرگ ترین رخداد فرهنگی کشور، غیرفعال بود! یک بررسی ساده در میان ١٧ وب سایت دولتی نشان داد که از میان سایت های مذکور تنها ٢ وب سایت به معنای واقعی به روز بودند و اطلاعات آنلاین به مردم ارائه می دادند و بقیه نقشی در حد یک آرشیو اینترنتی ایفا می کردند. جالب ترین یافته این بررسی آن بود که وب سایت ٣ دستگاه دولتی اصلا بالا نیامد. وب سایت های دولتی که باید نقش درگاه دولت الکترونیک را در ایران ایفا کند، هنوز در ساده ترین ماموریت خود یعنی به روزرسانی و به هنگام بودن درجا می زند.
● آمار وب سایت های ایران و جهان
در دنیا بیش از ١٠٠ میلیون سایت و حدود ٨٠ میلیون وبلاگ به ثبت رسیده است که البته تمام آن ها فعال نیست. تازه ترین آمارهای منتشر شده از سوی دکتر شهشهانی مسئول ثبت دامنه دات آی آر در ایران و استاد دانشگاه صنعتی شریف، حاکی از ثبت حدود ١۶١ هزار دامنه وب سایت های ایرانی در اینترنت است.
توصیه هایی برای بالا رفتن رتبه سایت در موتورهای جست وجو
١) طراحی اصولی سایت
٢) دقت در نوشتن برچسب های متا (متاتگ)
٣) بهینه سازی سایت برای موتورهای جست وجو
۴) موتورهای جست وجو حساسیت ویژه ای نسبت به نام صفحه و توضیحات صفحه دارد
۵) برخلاف تصور اغلب طراحان وب کلمات کلیدی نقش کمتری ایفا می کند
۶) چناچه مقاله ای می نویسید و مایلید مقاله شما در نتایج جست وجو قرار گیرد، بهتر است آن را در یک صفحه مجزا قرار دهید و در قسمت نام صفحه عنوان مقاله را بنویسید.
٧) بهتر است در سایت خود به مقالات و مطالب خود چند بار لینک بدهید.
٨) موتورهای جست وجو صفحات شما را از بالا به پایین جست وجو می کند. برای همین است که عنوان صفحات، توضیحات و کلمات کلیدی اهمیت دارد.٩ - ارائه خدمات رایگان مانند: ابزارهای مورد نیاز وب مسترها، مقالات آموزشی و کتاب های الکترونیک در کسب رتبه در موتورهای جست وجو موثر است.

  
نویسنده : ali gooliof ; ساعت ۱:٢٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/٢/۱۱
تگ ها :